БУКВИТЕ - САЙТЪТ ЗА НОВА БЪЛГАРСКА ЛИТЕРАТУРА

Бизнес - Невена Анева (Агенция Прима): “Инвестираме бюджетите за имиджови кампании в изкуство.”

Ники Русиновски (djsupermax)

Раздел: Публицистика  Цикъл:

 

Профил: Родена в София, омъжена, с 13-годишен син. Дипломиран строителен инженер от ВИАС и PR-специалист от СУ, Факултет по журналистика, специалност “Връзки с обществеността”.

Фирмата: Заедно с Тодор Рангелов и Десислава Паунска създава през 1998 г. Агенция Прима, където е творчески директор. Агенцията е продуцирала и издала албуми на Стефан Вълдобрев, Станиоли, Алегро, Ревю, Шангри Ла, както и други изпълнители. Организирала е концертите на Алис Купър, Чък Барбър Джаз Енд Блус Бенд, Чък Мароник, Оркестъра на Дюк Елингтън, Дрийм Тиътър, Дзукеро, Тициано Феро и др.

Мисията: “В пренаситения от рекламни послания днешен свят решихме, че уникална възможност е да убеждаваме нашите клиенти, че няма по-пряк път до аудиторията от изкуството – музиката в частност. И така започнахме: инвестирайки бюджетите за имиджови кампании (и не само) в изкуство – музика, книги, театрални постановки, телевизионни предавания. Много от големите компании продължават да се придържат към маркетинговите модели, довели ги на сегашните им позиции. Смятаме, че това ни дава големи възможности - ние нямаме какво да губим и сме готови да опитаме напълно различен начин за привличане и задържане на клиенти. И това проработи. Вече имаме съмишленици. Това се превърна в успешен бизнес.”

 

Ако изключим Тициано Феро, кое е последното интересно нещо в бизнес делника ти?

Бях на среща на промоутърите в Лондон. И там отчетоха, че най-успешните турнета са на Шер, която никой не знае какво точно прави в момента, на Пол Маккартни, който също има успешна кариера от доста години и на Ролинг Стоунс, за които може да се каже същото. Въпросът бе защо нищо не правим за децата, които живеят и комуникират по съвсем различен начин? И защо не работим за създаване на нови звезди, които да продадат по 100 милиона албума в кариерата си, а не по един албум и да ги има по две години? Нямаше ясен отговор, но мнозина в музикалната индустрия се замислят. Аз се опитвам в моята работа по един по-различен начин и, разбира се, в рамките на България да търся точно това. Опитваме се да намерим ниша в бизнеса. Продуцираме всички изпълнители, които издаваме. Започнахме със Стефан Вълдобрев и група Алегро. После някак загубихме хъс. Просто това е един двустранен процес, за да не бъда разбрана неправилно. После продължихме със Станиоли, сега с Ревю, с Шангри Ла... Предимно млади изпълнители.

Как се избиват финансово такива инвестиции?

Има само един начин, било то за концерт или изпълнител – чрез спонсорство. Тук може би е мястото да кажа, че е крайно време спонсорството да не се разбира като благотворителност. За да можем да си вярваме и да сме способни чрез спонсорство да постигнем високи резултати, ние поемаме определени ангажименти. Това са отношения между спонсор и някакъв продукт или креативен екип, които съдържат положения от взаимен интерес и за двете страни. Спонсорите очакват по някакъв начин да спечелят от обвързването си с нас и мисля, че е много важно това да се разбира добре.

Как може спонсорът да спечели, ако самият спонсориран албум или изпълнител не успява да печели, както показва практиката напоследък?

Ами трудно! Все повече се забелязва тенденцията рекламата – такава, каквато я познаваме – и маркетингът да отстъпват пред един микс от PR-техники. И все по-често клиентите – спонсори, рекламни и PR-агенции – търсят сигурни канали за достигане до аудиторията. Един такъв канал е музиката, при това – безотказен. И ако ние предложим адекватни продукти, бихме могли да се радваме не на намаляващи приходи, а на увеличаващи се дивиденти, защото това е именно основната тенденция.

Кой от изпълнителите ви е най-успешен?

Не мога да кажа. Всичките са толкова различни, работят в толкова различни направления, че не бих се осмелила да ги сравнявам.

Е, все пак съществува пазарът като универсален критерий...

И това е относително. Всяка една година е много различна. По принцип всички знаем, че пазарът на българска музика е много нисък. И на музика изобщо.

Вашите изпълнители са малко по-алтернативни, ако мога така да се изразя. След като дори пазарът на поп музика е ограничен, възниква въпросът стратегия ли гоните? По-дългосрочно ли се опитвате да работите и това не включва ли по-бърз и по-шумен успех още сега?

Не, разбира се, че искаме да постигнем нещо още сега. Без това не може. Но бизнесът ни е свързан с критериите на агенцията да можем да предложим уникални неща.

Не мога да не ти задам любимия си въпрос: има ли музикален бизнес в България?

Има музикален бизнес в България.

Само това ли...?!

Само това!

Къде е нишата на Агенция Прима в промоутърския бизнес?

Не мога да кажа, че търсим ниша там. Просто се опитваме да бъдем по-добри от конкуренцията. Идеята ни е да спечелим в този бизнес достатъчно доверие - и в България, и навън.

Добре де, как успяваш при безспорното лидерство на София Мюзик Ентърпрайзис?

Просто преговаряме с различни изпълнители. Не е това, което си мислиш – не даваме по-висока цена. Не можем да си го позволим, пък и за България нещо такова би било крайно неуместно. За щастие, просто си поставяме различни цели. Аз винаги съм искала да има съгласуваност. Само веднъж имахме битка – за Зи Зи Топ – и ние я загубихме. Но аз харесвам конкуренцията. Не бих могла да работя без нея, тя ме стимулира. На нас ни беше много трудно, когато още бяхме тотално непознати. Мениджърите ми казваха: “Повярвай ми, беше ни много страх да дойдем в България.” Сега вече ни имат някакво доверие, познават ни и не казват: “А, това къде беше на картата? О, много сте далече, няма да ходим натам!” Пък и изпълнителите вече знаят: “О, вие имате такава страхотна, изключителна публика! Много е приятно при вас!” Друг е въпросът, че иначе този бизнес е по-страшен и от хазарта. За броени минути можеш да загубиш всичко.

Опиши го този бизнес. Колко е например инвестицията в един концерт?

Това в каква степен смяташ, че ще изясни рисковете в този бизнес?

За да видим каква е инвестицията, тоест залогът.

... (мълчание)

Виж, мога да разбера колко приблизително струва Тициано Феро, това не ми е проблем. Но аз се опитвам да разбера колко струва един концерт на Агенция Прима?

Това също можеш да го разбереш... (смях) Това беше един от изводите на конференцията в Лондон, за която споменах – че Източна Европа е един интересен и желан за изпълнителите пазар. И ни се предлагат добри условия. Освен това е факт, че когато успееш да докараш някого от Турция и да го изпратиш в Румъния, проектът става направо фантастичен. И в тази връзка аз винаги съм разчитала и работила за много добра комуникация с колегите-промоутъри. В този смисъл конкуренцията не прави нещата непременно по-скъпи.

Накъде вървят според теб нещата в музикалния бизнес?

В глобален мащаб има тенденция за обединяване на PR кампании, реклама и промоутърски бизнес. Появяват се конгломерати от промоутъри, радиостанции, билборди, ТВ и вестници. На практика те могат да лансират масирано своите изпълнители. Представи си един такъв конгломерат – Clear Channel например – какви възможности има. Мисля си, че нататък отива бизнесът. Факт е, че нашето време на реалните неща, които можеш да видиш и пипнеш с ръка, лека-полека изчезва. И нашите деца живеят и комуникират по различен начин от нас, имат друг подход.

Агенция Прима в такъв случай има ли амбицията да направи нещо ново, по-алтернативно, което да комуникира по-директно с разбиранията на по-младите?

Ами, разбира се. Аз мисля, че това е, което би ни задържало в бизнеса.

Кое е онова, с което най-много се гордееш в работата си досега?

...Не мога да отговарям на такива въпроси. Не, наистина не мога. (смях)

И все пак? Искам да чуя мотивацията ти да правиш точно това, а не нещо друго?

Сетих се кое е най-завладяващото. Не съм човек, изкушен от сцената, но не е възможно да не усетиш емоцията на три, пет, десет хиляди души, сгъстена в едно много кратко време. И в никакъв случай не можеш да останеш безразличен и да не се почувстваш доволен от това, че по някакъв начин си дал нещо на тези хора.
 
Публикувано в сп. Ритъм, бр.67/2003 г.


2004-09-17

Питай знаещите

Специалистите в областта на писане, издаване и продаване на книги, ще отговорят на вашите въпроси

Абонамент

(скоро)

Сбъдни мечтата си, издай своя книга! Мечта за книга"(http://dreambook.bg)