938. Електронните книги – спасението на българската литература

Електронни книги | Иван Богданов

Електронната книга е книга като всяка друга. Има си корици, съдържане, ISBN. Целият процес на подготовка на една е-книга не се различава по нищо от подготовка на хартиена до момента на отпечатване на книгата.

Авторовият текст, трябва да измине целия процес на редактиране, коригиране, предпечат, дизайн и прочие, за да се получи книга. Представите на много автори, че ако само си конвертират текста, който са написали в PDF или Epub и вече имат готова е-книга, водят само до увеличение на графоманщината в мрежата и цялото отрицателно отношение към е-книгите. И от страна на читателите – „да бяха пуснали поне един спелчекер", и от страна на авторите – „ама то никой не ни купува". Всичко написано по-долу, касае единствено професионалното издаване на книги, било то направено от издателство или не.

Основен недостатък на е-книгите, особено в Epub формат, е че те са мислени основно за насипен текст (каквито всъщност са повечето книги) и все още имат проблеми с вграждане на картинки, таблици и други подобни усложнения. Тук хартиените книги са все още водещи, но стандартите се развиват с много бързи темпове. Друг проблем е, че все още голяма част от е-чет­ците са черно-бели. Това обезсмисля до голяма степен детските книжки, но iPad имат добри разработки в тази област.

 

Основните предимства на Е-книгите са две:

Много ниска цена на производство (цената на продажба всеки си я определя сам);

Лесно закупуване;

 

Цената е ниска, тъй като в нея влизат само процесите по подготовка на книгата. Няма я най-оскъпяващата част на печата.

Лесното закупуване е най-големият плюс. Реално само с 2-3 клика и за няколко секунди вашата книга може да бъде закупена от цял свят. По-голямата част от четците имат вграден софтуер, който позволява това и няма нужда да се сваля предварително файлът в/у компютър.

Защо това е предимство?

Живеем в много заети времена. Проблемите при продажба на книги не опират толкова в цената им, колкото в свободното време да се отиде до книжарницата и да се купи. Правим редовно базари и от опит сме установили, че над 80% от присъстващите закупуват книги – т.е. проблемът не е, че хората не купуват книги, а че не могат да стигнат до тях. Дори и в София основните книжарници са в центъра, а големите квартали като Младост, Люлин и Дружба нямат нито една. Електронните книжарници решават проблема донякъде, но цената за доставка на една хартиена книга достига близо една трета от стойността ѝ.

Докато при е-книгите е достатъчно само да кликнете на линка, който ви е заинтригувал и да се озовете със закупена книга на четеца си.

И така, да започнем да навлизаме в основното предимство – Е-книгите могат лесно да се разпространяват безплатно!

Издаването на български автори се върти в един затворен Параграф 22. За да те издадат трябва да си известен, а за да си известен, трябва да си издаден!

Това лесно може да се преодолее с една електронна книга. Тя може да достигне над 1000 четения в рамките на няколко дни, при добре направена рекламна кампания (сочат статистиките на нашия сайт E-knigi.eu). Така лесно можете да си направите име на автор само за няколко месеца срещу доста скромна начална инвестиция. Дори и прословутите „50 нюанса сиво" са тръгнали така. Историята разказва как книгата била върната от много издателства, авторката я пуснала за продажба като е-книга в „Амазон” и за няколко месеца продала на 250 000 копия. След този успех ѝ бил предложен договор за издаване на хартия и... всички знаем останалото.

В България закупуването на е-книги все още не е добре развито, за наша голяма жалост.

Причините основно са две – пазарът е много нов, под 5-годишен, а броят закупени е-рийдъри все още е недостатъчен, макар че се увеличава с бързи темпове. От значение е и фактът, че огромен обем безплатни книги са съсредоточени в сайта „Читанка”, а те на този етап, са достатъчни на повечето читатели.

Това обаче се променя бързо и за последните две години нещата станаха доста различни. Трите големи мобилни оператора Мтел, Виваком и Глобул, имат свои магазини за е-книги, които предлагат закупуване на база сметката ви към тях. Това решава един от сложните въпроси – как да се заплащат е-книгите, тъй като голяма част от българите почти не използват кредитни и дебитни карти.


2015-07-12

Питай знаещите

Специалистите в областта на писане, издаване и продаване на книги, ще отговорят на вашите въпроси

Абонамент

(скоро)

Сбъдни мечтата си, издай своя книга! Мечта за книга"(http://dreambook.bg)