Фондация Буквите
Контакти Поща
Пишете ни     

Литературен

сайт

Книжарница

КНИГИТЕ

Електронни

книги

Алманах

"Нова българска литература"

Издателство
"Буквите"
Мечта за книга
Електронен журнал  
  Най-нови (14)
  Последни отзиви (0)
  Първи публикации
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
  Последнo прочетени
Препоръчано   .
Препоръчано
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
.
.
Автори   .
  По азбучен ред
  Нови автори
.
.
Преводи и чужд.език   .
  По раздели
  Преводачи
.
.
Други   .
  Фотоархив (ново)
  Видеоархив (ново)
  Реклама
  Статистика
Оn-line помощ
  info@bukvite.bg

Клуб 'Буквите'
.
.
 
ТЪРСЕНЕ   


Разширено търсене
Google Analytic
 
Пътят на книгата  
936. Разпространение и продажби

Разпространение и продажби – това са две думи, които за повечето автори звучат еднакво. Те са на мнение, че е достатъчно книгата им да я има по всички книжарници и само в рамките на няколко дни ще се изкупи, тъй като всички ще са заслепени от качествата ѝ. Това естествено не става, но причините се търсят съвсем неправилно, започвайки с любимото ми „Българинът не чете“ и стигайки до: „Ако беше под чуждо име, щеше да е бестселър“.

В момента в България има излишък от книги. Ако не вярвате – разходете се по етажите на НДК и разгледайте щандовете на Панаира на книгата. Книгите не са стока от първа необходимост като хляб и салам и вероятността един тираж да залежи и да не се изкупува е много голяма.

Огромна част от авторите изобщо не планират какво ще правят с книгите си при издаване – тиражи, реклама, разпространение по книжарници, срещи с читатели. По-лошо – те изобщо не мислят, че това е нужно, а смятат пазара за бездънен, който само чака техния „шедьовър“.

Разликата между разпространение и продажби се нарича реклама. Именно тя е причината едни книги да се продават, а други – не. И това напълно опровергава мнението, че една книга се продава, защото е качествена (а талантът къде остана?). Аз лично гарантирам, че максимата –„Добрата книга сама ще си намери читателя“ е не само невярна, но е и ВРЕДНА.

Как се прави рекламна кампания на книга с всичките ѝ части – като се започне от изследване на това какви книги се търсят на пазара и се мине през планирането, дизайна, рекламата, организацията на фенове – може да прочетете в съответния раздел.

 

Тук искам да поговорим за по-простата част – разпространението.

Разпространението е най-неприятната част от работата по една книга. Казано най-общо – то представ­лява да мъкнеш тежки книги (да, словото тежи) надалече.
Всъщност това не е Ваша работа. Би трябвало това да се прави от издателството, което е издало книгата. На тези етапи се вижда разликата между истинските издатели и тези, които са само придатък към печатницата. Няма значение кой точно финансира издаването на книгата. Както не се очаква от автора сам да си носи печатните форми (CTP) до печатницата, така не се очак­ва от него и сам да си разнася книгите по борси и книжарници. Ролята на автора е да рекламира книгата, да комуникира с читателите, кореспонденция, представяния и т.н.

Естествено участието на издателството в този процес струва определен процент. От друга страна, името на издателството, особено ако вече е утвърдено, дава по-голяма тежест пред книжарите. След като останалите книги на това издателство се продават добре, то те са склони да рискуват и с тази.

 

Как се разпространяват книгата зависи и от тиража, в който сте я издали.

Големите книжарски вериги държат на обем – те смятат в пакети, а не в бройки. По борсите вземат минимум 200 броя.

Ако решите да разпространявате сам книгите си, най-важното е да можете да издавате фактури на книжарниците – т.е книгите Ви да са осчетоводени през някаква фирма, за да могат книжарниците да си отчетат разходите.

Разбира се за 3-4-5 бройки винаги може да се измисли начин, но за сериозен тираж трябва да сте осигурили това.

Изобщо разпространението е тази част от издателския процес, която трябва да оставите на професионалистите. Нещата зависят от име, положение, контакти, дължими услуги и още много дреболии. Ако сте неизвестен, има да Ви питат по книжарниците – а вие какво търсите тук?

Бъдете млади и иновативни автори. Напишете щура книга, измислете луда рекламна кампания, съберете хиляди фенове, дори станете продуцент на книгата си, за да приберете сериозните печалби. Но не се месете в процеса на редакции, корекции, предпечат, печат и разпространение. Там аматьорщината се наказва строго.
 

Затова винаги се уговаряйте с издателството да поеме и разпространението на книгите. Това си е тяхна работа. Виж, продажбите са Ваша. Книгата Ви няма да се продаде сама, събирайки прах по рафтовете.

  2015-07-11
 

 

Сподели във Facebook
Предишнa колонка     Следваща колонка
Оформление на корици Канали за реализация на книгата
 
Коментари
За да можете да въвеждате коментари, трябва да бъдете логнат чрез бутона "Connect with Facebook".