Фондация Буквите
Контакти Поща
Пишете ни     

Литературен

сайт

Книжарница

КНИГИТЕ

Електронни

книги

Алманах

"Нова българска литература"

Издателство
"Буквите"
Мечта за книга
Електронен журнал  
  Най-нови (14)
  Последни отзиви (0)
  Първи публикации
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
  Последнo прочетени
Препоръчано   .
Препоръчано
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
.
.
Автори   .
  По азбучен ред
  Нови автори
.
.
Преводи и чужд.език   .
  По раздели
  Преводачи
.
.
Други   .
  Фотоархив (ново)
  Видеоархив (ново)
  Реклама
  Статистика
Оn-line помощ
  info@bukvite.bg

Клуб 'Буквите'
.
.
 
ТЪРСЕНЕ   


Разширено търсене
Google Analytic
 
Пътят на книгата  
935. Оформление на корици

Това е изключително сложна задача, която се учи пет години в Художествената академия. Ако нямате някакво художествено образование, то не се месете в работата на професионалистите от издателството.

Оформлението на корицата е в зависимост от типа на книгата и дали е насочена към пазара.

Кориците са изключително важни при продажбата на книги. Над 50% от случайните продажби в книжарниците се дължат на кориците. Поставена на лавиците в книжарницата, Вашата книга се конкурира с останалите няколко хиляди и дали ще привлече вниманието на купувача зависи само от оформлението ѝ.

За жалост съвременните корици трябва да се офор­мят като плакати. Задължителна е предизвикателна картинка, ярки големи надписи, в повечето случаи изпъкнали (с преге) и/или отпечатани в допълнителен цвят/бронз.

За предпазване на кориците от зацапване и повреждане задължително се слага покритие. Доскоро се използваше UV лак (ултравиолетов), но през последните години масово започна да се слага ламинат. Ламинатите могат да бъдат два вида – гланц или мат. Всеки от двата вида има предимства и недостатъци. При гланцов лак/ламинат корицата изпъква отдалече, но матът ѝ придава дълбочина. Всичко зависи от използваната картина за корица.

В предишни години книжарите предпочитаха заглавията да бъдат в горната част на книгата, тъй като имаше практика на щанда книгите да се застъпват една с друга, за да се пести място. Последно време, с откриването на множество нови книжарници, книгите се излагат самостоятелно и това вече не е задължително изискване.

При книгите, които целят висококачествена литература, а не толкова бърза реализация на пазара, се допускат по-дизайнерски корици. При издаване на поезия обикновено се бяга от цветни образи, като се оставя на читателя сам да си представи описаното в стиховете.

За стихосбирки, винаги когато е възможно, препоръчваме едноцветна корица от релефен картон (обикновено в разновидности на златото), с отпечатана на него графика (най-често в шоколадова гама). Често така се подхожда и с тялото на книгата, като тя се отпечатва на жълтеникава хартия (така наречена Крими) с шоколадово мастило. Съществуват, разбира се, и други цветови варианти. Докато при поезията подобен начин се оказва ефектен, то при прозата е напълно неприложим.

 

Основни части на една корица

Най-общо корицата се разделя на три части – лицева част, гръб и странична част, която на жаргон се нарича гръбче. За да има гръбче една книга, то тя трябва да бъде задължително лепена.

Желателно е цялата корица да е една обща картина, която да започва от лицевата част и да завършва на гърба. Ако корицата се прави от две или повече картини е желателно да се направи от тях колаж така, че да не се разбира къде са границите.

Задължителни елементи на първа страница са името на автора, заглавието на книгата и евентуално логото на издателството.

Слагат се и рекламни надписи от типа: „Тази книга е носител на следните награди…“, или препоръка от много известен автор.

Няма да забравя как на първа книга от поредицата „Игра на тронове“ стоеше надписът „Това е най-доброто фентъзи, което съм чел“. Р. Джордан (автор на „Колелото на времето“).

На гърба на книгата се слага рекламен текст, който да привлече читателя да закупи книгата. Практиката е, ако някой хареса корицата и вземе книгата в ръце, да обърне и да прочете какво пише на гърба. Ако текстът там го увлече, то чак тогава започва да разгръща книгата и да се зачита.

Снимка на автора и биографични данни се слагат само на Събрани/Избрани съчинения, където името на автора и неговата снимка е голяма част от рекламната кампания.

На гърба на книгата, ако смятате тя да се продава, задължително трябва да има цена, баркод, а в последно време започна да се слага и QR код.

Освен рекламния текст, може да се сложи и повече информация за издателството, линк към сайта му и/или към книжарниците, където ще се предлага книгата.

Как да бъде оформено художествено всичко оставете в ръцете на художника. Ако искате книгата Ви да се продава добре, задължително с оформлението на корицата трябва да се занимава специалист. Ако имате представа какво да има на корицата (повечето издателства се консултират с автора), то опишете подробно виждането си, но не се месете в по-нататъшната реализация.

  2015-07-11
 

 

Сподели във Facebook
Предишнa колонка     Следваща колонка
Избор на издателство Разпространение и продажби
 
Коментари
За да можете да въвеждате коментари, трябва да бъдете логнат чрез бутона "Connect with Facebook".