Фондация Буквите
Контакти Поща
Пишете ни     

Литературен

сайт

Книжарница

КНИГИТЕ

Електронни

книги

Алманах

"Нова българска литература"

Издателство
"Буквите"
Мечта за книга
Електронен журнал  
  Най-нови (0)
  Последни отзиви (0)
  Първи публикации
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
  Последнo прочетени
Препоръчано   .
Препоръчано
  По раздели
  По азбучен ред
  Случайни произведения
.
.
Автори   .
  По азбучен ред
  Нови автори
.
.
Преводи и чужд.език   .
  По раздели
  Преводачи
.
.
Други   .
  Фотоархив (ново)
  Видеоархив (ново)
  Реклама
  Статистика
Оn-line помощ
  info@bukvite.bg

Клуб 'Буквите'
.
.
 
ТЪРСЕНЕ   


Разширено търсене
Google Analytic
 
Пътят на книгата  
930. Кой ще купи Вашата книга?!!

Вина за това, до голяма степен, има начинът на издаване на книги при социализма. Тогава Съюзът на българските писатели издаваше книгите „по заслуги", а не толкова по художествена стойност, и можеше да се чака с години, докато на някой млад автор му се издаде първа стихосбирка. За възвращаемост на инвестициите или поне за някакви продажби изобщо не се говореше – залежалите книги се даваха на вторични суровини.
Сега времената са други – има пазарна икономика. Всеки може да издаде книга (практически няма ограничения за жанр и съдържание), но издателите се интересуват от възвращаемост. И колкото и странно да звучи това на повечето автори, ситуацията е такава – издателствата не са просветителски дружества и нямат такива задачи.

 

Как да проучим какви книги биха се купували?

По-голямата част от авторите правят една основна грешка – харесват си някоя тема, правят проучвания по нея, пишат и накрая връчват на издателя една дебела разпечатка с думите – „Аз моята работа съм я свършил, сега остава вашата“.

И на издателя, освен да се хване с две ръце за главата, не му остава нищо друго. Дори и книгата да е добре написана, то рядко тези теми интересуват широк кръг читатели.

Ако не пишете по специализирана тема и искате книгата Ви да стигне до широк кръг читатели (в смисъл да се продава добре), то е желателно предварително да проучите какво се търси.

Всяка книжарница в България има седмична, месечна, годишна класация. На базата на тези класации, на разговор с книжари и на малко анализи лесно можете да изведете основните вечно продаваеми теми (да Ви помогна малко – Любов, Секс, Екшън, Убийства). Но това са променливи величини. Тъй като една книга се пише доста време, то не разчитайте само на българските класации – те показват текущото положение. Проучете класациите в Амазон, Барнс & Ноблес и другите големи книжарски вериги (всичко вече е достъпно в Интернет). Така ще получите реална представа какви книги ще се превеждат и продават през следващия сезон в България. Има и още много тънкости – следене на големите литературни награди, отзивите в Goodreaders и още много неща. Всъщност, повечето издатели си имат професионални читатели, които правят това, така че преди да започнете да пишете, сондирайте мнения в няколко издателства.

Преценете правилно и жанра, в който ще пишете. Освен мейнстрийма, има множество специализирани жанрове, които си имат твърда публика – например фантастиката, здравословното хранене, езотерична литература и прочие.

Освен това различните типове книги имат различна продаваемост. В България най-добре вървят романи (и то по-дебели) напук на западния пазар. Сборници с разкази тук не се пласират добре, особено ако разказите не са тематично свързани, а авторът просто е решил да издаде в книга това, което е написал.

По темата може да се говори много, но запомнете нещо основно – невероятно трудно се продава книга на неизвестен автор, която е механичен сбор от произведения и няма никаква тематична насоченост!

Затова е много важно да подготвите съдържанието на книга за съответната целева група професионално. За целта издателството предлага работа с редактор.

  2015-07-11
 

 

Сподели във Facebook
Предишнa колонка     Следваща колонка
Планиране и проучване Основни грешки при работа с редактор
 
Коментари
За да можете да въвеждате коментари, трябва да бъдете логнат чрез бутона "Connect with Facebook".