930. Кой ще купи Вашата книга?!!

Пътят на книгата | Иван Богданов

Вина за това, до голяма степен, има начинът на издаване на книги при социализма. Тогава Съюзът на българските писатели издаваше книгите „по заслуги", а не толкова по художествена стойност, и можеше да се чака с години, докато на някой млад автор му се издаде първа стихосбирка. За възвращаемост на инвестициите или поне за някакви продажби изобщо не се говореше – залежалите книги се даваха на вторични суровини.
Сега времената са други – има пазарна икономика. Всеки може да издаде книга (практически няма ограничения за жанр и съдържание), но издателите се интересуват от възвращаемост. И колкото и странно да звучи това на повечето автори, ситуацията е такава – издателствата не са просветителски дружества и нямат такива задачи.

 

Как да проучим какви книги биха се купували?

По-голямата част от авторите правят една основна грешка – харесват си някоя тема, правят проучвания по нея, пишат и накрая връчват на издателя една дебела разпечатка с думите – „Аз моята работа съм я свършил, сега остава вашата“.

И на издателя, освен да се хване с две ръце за главата, не му остава нищо друго. Дори и книгата да е добре написана, то рядко тези теми интересуват широк кръг читатели.

Ако не пишете по специализирана тема и искате книгата Ви да стигне до широк кръг читатели (в смисъл да се продава добре), то е желателно предварително да проучите какво се търси.

Всяка книжарница в България има седмична, месечна, годишна класация. На базата на тези класации, на разговор с книжари и на малко анализи лесно можете да изведете основните вечно продаваеми теми (да Ви помогна малко – Любов, Секс, Екшън, Убийства). Но това са променливи величини. Тъй като една книга се пише доста време, то не разчитайте само на българските класации – те показват текущото положение. Проучете класациите в Амазон, Барнс & Ноблес и другите големи книжарски вериги (всичко вече е достъпно в Интернет). Така ще получите реална представа какви книги ще се превеждат и продават през следващия сезон в България. Има и още много тънкости – следене на големите литературни награди, отзивите в Goodreaders и още много неща. Всъщност, повечето издатели си имат професионални читатели, които правят това, така че преди да започнете да пишете, сондирайте мнения в няколко издателства.

Преценете правилно и жанра, в който ще пишете. Освен мейнстрийма, има множество специализирани жанрове, които си имат твърда публика – например фантастиката, здравословното хранене, езотерична литература и прочие.

Освен това различните типове книги имат различна продаваемост. В България най-добре вървят романи (и то по-дебели) напук на западния пазар. Сборници с разкази тук не се пласират добре, особено ако разказите не са тематично свързани, а авторът просто е решил да издаде в книга това, което е написал.

По темата може да се говори много, но запомнете нещо основно – невероятно трудно се продава книга на неизвестен автор, която е механичен сбор от произведения и няма никаква тематична насоченост!

Затова е много важно да подготвите съдържанието на книга за съответната целева група професионално. За целта издателството предлага работа с редактор.


2015-07-11

Питай знаещите

Специалистите в областта на писане, издаване и продаване на книги, ще отговорят на вашите въпроси

Абонамент

(скоро)

Сбъдни мечтата си, издай своя книга! Мечта за книга"(http://dreambook.bg)