926. Причини за издаване на една книга

Пътят на книгата | Иван Богданов

Най-основната причина за издаване на една книга е желанието да изкажете свои идеи на хората (читателите).

В този случай възвращаемостта на продукцията не е най-важното. Преценявате оптималния тираж според нишата, в която е книгата. Естествено, не можете да планирате няколко хиляден тираж, ако сте написали рецензия върху „Сън за щастие“ на П. Славейков, като се има предвид, че малко хора са чели произведението (извън учебната програма).

Преценявате каква част от читателите биха чели книгата в електронен вариант и каква част от тях биха предпочели хартиено издание. Това са много относителни проценти при различните жанрове и ниши книги.

Ако възвращаемостта не Ви е проблем, спокойно пускате електронното издание за свободно четене. Търсите начини за разпространение, които биха довели книгата до хората, които се интересуват от нея, а не я пускате в основната схема, където тя ще се загуби между другите книги. Търси се възможно най-евтиния вариант за продажби, така че процентите загуби от Търговска Отстъпка (ТО) да са минимални.

Правите реклама, много реклама в социални мрежи и форуми.

Често първа книга се пуска по тази схема, с цел създаване име на автора.

 

Втората причина е да се изкарат пари.

В цялата история на българската литература от Осво­бождението до днес, нямаме автор, който да е живял само от писане на книги – дори и великият Вазов е бил държавен чиновник – но винаги е можело да се печели добре от писането, особено ако това е превърнато в основно занимание.

Първоначално е важно да изберете ниша/тема, която вълнува голям брой хора.

Забравете за високата литература, тя рядко е била продаваема. Примерите на „50 нюанса сиво", розовите романи (а и турските сериали) показват много ясно какво е нивото на основните купувачи. Покрай развитието на Интернет могат да се получат много добри статистики какви книги в кой период на годината се търсят. Проучете тези данни, преди да започнете.

Преценете дали бихте имали време, желание, а и до голяма степен способности да реализирате сами своята книга. Ако Вие сте си едновременно продуценти и основни разпространители, то ще спечелите най-много.

Ако смятате, че не можете да отделите това време и/или не Ви се занимава, то тогава се опитайте да продадете ръкописа на издателство. Това за неизвестни автори е доста сложен процес (известните издателства сами ги търсят), но при упоритост, способности за комуникация и добър късмет е възможно да успеете. В последните години се издават все повече български автори. Финансовата възвращаемост в този случай не е особено голяма, тъй като издателствата дават до 10-12% на новите автори, като обикновено процентът се заплаща на части след реализацията на тиража.

Тъй като нови имена рядко се продават над 1000 броя, то един автор може да очаква не повече от 1000-1500 лв. от реализацията на една книга – сума, която рядко изплаща целия положен труд.

Затова да разгледаме подробно частта, където Вие сте продуцент на своята книга.

Както вече отбелязахме – задължително е добро проучване на пазара, преди да започне да се пише. Много автори се изненадват, че на нашия пазар трудно вървят сборници с разкази и всички искат само за романи. За мен най-голямата изненада беше, че най-продаваеми са Aнтологии с любовна лирика. Нашият личен опит показва същото.

(Как да направите проучване ще разгледаме в съответната глава.)

След като сте избрали продаваема ниша и сте написали текста, Ви предстои работа с редактор. Обикновено издателствата предоставят такъв. Избягвайте да вземате за редактор Ваш близък познат или човек, с когото имате емоционална връзка, тъй като той би гледал на произведението Ви по друг начин. Ангажирайте задължително човек, който не Ви познава и няма никаква емоционална връзка с Вас и с произведението Ви.

Той ще има неутралния поглед на типичния читател.

За самия процес на издаване (редакция, корекция, предпечат и печат) си наемете издателство с име. Освен по-качествена услуга, името е важно в процеса на разпространение. Не се опитвайте сами да направите книгата си – крайният резултат обикновено е силно аматьорски – но вземайте дейно участие в самия процес на издаване, като изисквате издателят да съгласува всичко с Вас. Така ще избегнете и небрежната работа по книгата.

Предвидете задължително бюджет за реклама на книгата. Ако нямате свободни средства за това, планирайте постове в социални мрежи, преки разговори/дискусии с читатели и всякакви възможни канали, за да се научи за Вашата книга.

Планирайте премиери, турнета, участия по изложения и базари и всякакви други канали, за да може книгата да стигне пряко до читателите (дори и пиене на бира с тях).

Отделеното време се заплаща добре, тъй като книжарниците вземат средно 35-40%+20% ДДС.

Ако не сте известно име, не разчитайте основно на книжарската мрежа. Книгата Ви ще бъде поставена на задни редици, ако изобщо бъде извадена от склада. Продажби и проценти на книжарници ще разгледаме в съответната глава, но при планиране на разпространението гледайте на тях не само като на витрина, където е изложена книгата Ви, но и като на склад, откъдето могат да я вземат читатели, на които сте я рекламирали, но нямате възможност/желание да се срещнете пряко.

Всичко това ще бъде разгледано подробно в съответните глави на книгата.

Запомнете основното – ако нямате или не проявявате никакъв интерес за участие в процеса на разпространение и рекламиране на книгата, е малко вероятно издателите да се заинтересуват от Вас, независимо колко качествен е текстът Ви.

Те, все пак, са първите купувачи на тази книга.


2015-07-11

Питай знаещите

Специалистите в областта на писане, издаване и продаване на книги, ще отговорят на вашите въпроси

Абонамент

(скоро)

Сбъдни мечтата си, издай своя книга! Мечта за книга"(http://dreambook.bg)