1062. Остарял литературен жанр ли е новелата?

Време за възкръсване | Илияна Каракочева /Ина Крейн/

Литературният термин на италиански означава вест или новина и с него се означава един особен епически жанр в художествената литература, който в момента не е толкова популярен, колкото през миналия век, което съвсем не означава, че е безинтересен или остарял.

Възникнал още през Ренесанса, дълго време е бил предпочитан избор на творци, искащи да създадат не много голямо по обем епическо произведение с динамичен и интригуващ сюжет, с неочакван, изненадващ финал и поучително послание в него. Някои го определят като преходен литературен жанр между разказ и повест. Често той има сатирична насоченост - критикува обществени и човешки недостатъци или пороци.

В световната литература известни със своите новели са Чосър, Бокачо, Стефан Цвайг, Хофман, Мериме, Чехов, Гогол и др. А в България новели са писали големи творци като Й. Йовков и Е. Станев.

 Животът ни днес е изпълнен с абсурди, трагични до комичност, които плачат да бъдат описани и извадени на показ. Негативни явления в обществото имат нужда да бъдат критикувани и осмивани чрез силата на смеха, за да бъдат по-ясно видени в тяхната уродливост и античовешка същност. Тяхното отричане на практика е  възможно само чрез утвърждаване на онези универсални и традиционни нравствени ценности, умишлено пренебрегвани или забравени от мнозина в забързаното ни ежедневие сега.

Трудно ли е да се напише новела днес? Какво биха вмъкнали, изобразили и отрекли в 21 век Бокачо или Гогол? И какво е хубаво да се знае, ако един творец е решил да се впусне в литературно експериментиране точно в този жанр?

Първо – трябва задължително да се избере изключително интересно, нетипично и вълнуващо емоционално събитие, което да даде възможност да бъде превърнато в забавна, драматична и динамична история с множество неочаквани обрати. (Спомнете си новелите на Чосър, Бокачо, Гогол и пренесете литературния коктейл от събитията в техните произведения в нашата съвременност.)

После е ред да се изгради сюжет с множество обрати, защо не дори с няколко малки вътрешни кулминации, с остър конфликт или с няколко стъпаловидни такива, свързани един с друг. (Без да се забравя, че обемът е ограничен и всяка дума има понякога емблематичен смисъл.)

Да се има предвид, че действието се развива чрез цветни, интересни, провокативни герои, попадащи в драматични, но и много комични ситуации. Да се редува комично с драматично в процеса на развитието на действието и да се смесват  внимателно и с мярка, така че да се поддържа читателския интерес през цялото време.

Да се обърне внимание на диалога – и в новелите той е особено важен. Забавен, на моменти провокативен, цветен, разчупен, жив и динамичен, носещ в себе си ключ и  за истинското, и за фалшивото у героите.

Развръзката задължително трябва да бъде неочаквана, изненадваща, дори шокираща, но да носи в себе си мъдрост и поучително послание. След като читателят  се е смял до сълзи, време е на финала да бъде разтърсен и от сериозното послание на творбата.

Обикновено новелата утвърждава чрез отричане, изпраща сериозни послания чрез смеха, говори мъдро чрез забавното и казва много чрез малкото. Ако сте любител на литературните предизвикателства, опитайте и това! Заслужава си!


2017-10-19

Питай знаещите

Специалистите в областта на писане, издаване и продаване на книги, ще отговорят на вашите въпроси

Абонамент

(скоро)

Сбъдни мечтата си, издай своя книга! Мечта за книга"(http://dreambook.bg)